Tracking / Analytics
Om de effectiviteit van je online campagnes te meten -of simpelweg bezoekers en conversies te meten- is het mogelijk om externe tags in VoordeMensen te laden.
Last updated
Om de effectiviteit van je online campagnes te meten -of simpelweg bezoekers en conversies te meten- is het mogelijk om externe tags in VoordeMensen te laden.
Last updated
Let op! Zodra je aan tracking of analyse gaat doen met derde partijen moet je een cookiemelding plaatsen. Als je rechtstreeks naar het VoordeMensen domein verwijst (via een link naar https://tickets.voordemensen.nl bijvoorbeeld) doen wij dat voor je. Gebruik je onze sideloader of pop-up dan ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
Tracking werkt het beste als we op je eigen domein actief zijn, dat wil zeggen dat de kaartverkoop verloopt via tickets.[jouw eigen website domein].nl in plaats van via tickets.voordemensen.nl. Hiermee kunnen we cross-domain setup-ups voorkomen. Dit vergt wel wat kleine aanpassingen aan onze kant en aan de kant van je website. Neem contact met ons op als je hier in geïnteresseerd bent.
Zorg ervoor dat je de Google-tag kopieert uit Tag Manager of uit Google Analytics. Dit is het stukje Javascript dat gebruikt worden om tracken mogelijk te maken. Plak dat in het VoordeMensen dashboard:
We laden die code in op al je pagina's, zodat je alle elementen kan tracken zoals je dat gewend bent. Daarnaast sturen we automatisch add_to_cart
, begin_checkout
en purchase
'gebeurtenissen' naar Google om conversies te meten. Die zijn verrijkt met extra gegevens.
Het gaat dan om de waarde van de verkoop, het event_id (item_id in Google definities) en de naam van het evenement (item_name) . Dat laatste in het formaat: evenement_naam - groep_naam
in onderkast. Als evenement_naam
gebruik je hierbij de titel van het evenement, als groep_naam
gebruik je de omschrijving zoals die in het VoordeMensen dashboard staat.
Onderzoek laat zien dat de meerderheid van Nederland onder de 40 jaar inmiddels een AdBlocker heeft. De informatie die client-side tracking oplevert is dus indicatief en kan significant verschillen van je echte verkoopstanden. Omdat een aanzienlijk deel van je bezoekers de tracking via hun browser blokkeert, komen lang niet al je online bestellingen als event bij Google aan. De aantallen en bedragen die je in je Google omgeving ziet zullen dus aanzienlijk lager uitvallen dan de werkelijke aantallen en bedragen die je in je VoordeMensen dashboard ziet (tenzij je server-side tagging implementeert, zie hieronder).
We kunnen ook vanaf onze server gebeurtenissen naar Google sturen. Hiervoor moet je het bovenstaande doen én in het Google Analytics Dashboard een API geheim aanmaken voor Measurement Protocol. Daarmee worden in principe alle aankopen geregistreerd.
VoordeMensen kijkt of de gebruiker via een Google cookie te identificeren is. Lukt dat niet dan doen we het via een sessie ID (dat door Google dus niet te herleiden is naar een segment).
Voor deze variant moet je iets dieper de instellingen van Analytics in. Ga daarvoor naar ⚙️ Admin -> Data Streams.
En maak onder "API-geheimen" een API key aan voor VoordeMensen. Je algemene ID plus de key die Google daar voor je genereert moet je vervolgens in het VoordeMensen Dashboard invullen:
Facebook werkt met een zg. Facebook Pixel, gecombineerd met zg. gebeurtenissen. Maak eerst een Facebook Pixel aan en plak daarna de code in het VoordeMensen dashboard. Daarmee worden PageViews bijgehouden en -na een geslaagde bestelling- wordt ook een gebeurtenis van het type "aankoop" getriggerd.